חולצות

[uxgallery id="1 אינץ']

הגיע הזמן לקצאל!

אבוקדו בשל הופך את סן ז'רארדו דה דוטה לגן עדן לצפרות

אבוקדו הבר הקטן, הידוע בספרדית בשם אגואקטילוס, בשלים בסן ג'רארדו דה דוטה. עבורנו הצפרים, זה אומר "הגיע הזמן לקצאל!"

הקצאל המפואר הוא אחד ממיני הטרוגון המצויים בקוסטה ריקה. (Trogons, השייכים למשפחת Trogonidae, לוקחים את שמם מהמילה היוונית ל"נשנש "בשל תרגול הקינון שלהם לכרסם חורים בעצים.) זהו אחד המינים המבוקשים ביותר על ידי צפרים שנוסעים לכאן מרחבי העולם. .

תקופות מסוימות בשנה קלות יותר לאיתור הקצאלים, במיוחד כשהן מקננות וכשהאבוקדו בשל. זה תואם את הקשר הסימביוטי בין הקצאלים לעצי האבוקדו. לאחר האכילה מהפרי, הציפורים מחדשות את הזרע ומשליכות אותו לתוך הג'ונגל כדי להפוך לעץ אבוקדו חדש.

ניסיון בפעם הראשונה

בהיותו צפר חובב חובבי חיות בר, הקצאל היה גבוה ברשימת הציפורים שרציתי לראות בקוסטה ריקה. אף אחד מהנסיעות הקודמות שלי לסן ג'רארדו דה דוטה לא היה בתקופה שבה אפשר לראות את הקצאלים בקלות. ואף פעם לא עשיתי שם טיול בן לילה. אז כשמדריך מקומי יעץ לחבר שלי שהאבוקדו בשל, ארבעה מאיתנו החליטו לצאת לטיול של לילה אחד באזור בתקווה להגשים את חלום הקצאל שלי.

בדרך כלל, בסן ג'רארדו יהיו מאות צפרים בתקופה זו של השנה, אך כשהגבולות הבינלאומיים של קוסטה ריקה ייסגרו, קיווינו שתהיה לעיר לעצמנו. ביצעתי הזמנה מקוונת לבקתה, שכן כל מלון שפנינו אליו אזל בליל שבת. בקתת העץ, בשם Unicorn Lodge, המתוארת כבעלת ארבע מיטות וסיר קפה, מילאה את הדרישות העיקריות של הקבוצה שלנו.

עזבנו את ז'אקו בסביבות 6:00 בבוקר לנסיעה לסן ג'רארדו, שאורכת כ -3.5 שעות. המכונית שלנו הייתה ארוזה בארבע מצלמות DSLR גדולות, עדשות זום וסוללות וכרטיסי זיכרון נוספים. כעבור שלוש שעות עצרנו לארוחת בוקר במסעדה בשם Soda san Gerardo, בראש הגבעה שבה מצטלבים הכביש הפאן אמריקאי ו Calle San Gerardo. אני חייבת לאכול את ארוחת הבוקר הקוסטה ריקה האהובה עלי: טורטייה גבינה עם צד של נטילה. זה היה מדהים - אחד הטובים שהיו לי בארץ. שניים ליד השולחן שלי היו גאלו פינטו, ושניהם התלהבו גם מהארוחה ההיא.

בדרכנו ללודג 'חד קרן עצרנו בכמה אזורים הידועים בתצפיות בקצאל. לבסוף, זיהיתי את הקצאל הראשון בחיי! בצד הדרך היה זכר צעיר, עם רק את ראשו של זנבו המפואר. הוא היה כל כך משתף פעולה וישב יפה על מנת שנוכל לצלם אותו. זה היה אחד מרגעי הצפרות האהובים עליי אי פעם!

לאחר מכן, נתקלנו במדריך מקומי בשם אלכס. שאלנו אותו אם יש הרבה צפרים באזור. הוא השיב שאין כאלה. זה לא נשמע כמו אזור זה כשהאבוקדו בשל. שמחנו שיש לנו הזדמנות נדירה כל כך לעצמנו. בדרך כלל, אולי נתקלנו בכ -100 צפרים שעומדים במקום אחד וצופים בקצאל בודד.

לאחר מכן המשכנו לתא שלנו, שם הושאר המפתח בדלת כדי שנכנס. יוניקרן לודג 'הוא מקום יפהפה לחלוטין הממוקם ממש על נהר סאווגר. הסיפון הכפול היה מקום מדהים לצפות בו בציפורים, תוך הקשבה למים הזורמים מעל הסלעים. היה לנו גם אח, שחברים שלי הדליקו במהירות. תוך דקות ספורות לאחר שהסתכלנו מהסיפון, הבחנו בטרוגון זכר מדהים עם צווארון. מעולם לא ראיתי אחת מהציפורים האלה, אז גם יצא לי לבדוק את זה מהרשימה שלי.

לא נדיר ומדהים

לאחר זמן קצר יצאנו שוב לחפש קצאל. ראינו כמה, אבל הם טסו רחוק מכדי לצלם. בזמן שחיפשתי את הקצאלים, חבר שלי ראה אופוניה אלגנטית. ציפורים זעירות אלה אורכות רק ארבעה סנטימטרים וניתן לזהות אותן בקלות על ידי הכובע הכחול שלה. המאכל האהוב עליהם הוא ברי הדבקון. בהזדמנויות קודמות ראיתי ציפורים נדירות ומדהימות אלה רק כשהן היו גבוהות מאוד בין העצים, מה שהקשה על צילום טוב. זה הסתובב בענפים נמוכים מאוד קרוב אלינו. בזמן שצפינו בו, הנקבה הופיעה וטסה הלוך ושוב לאזור בין העצים. אז הבנתי שהיא טסה לקן! בתדהמה, צפינו בזוג המבלים ליד הקן לא מעט זמן.

שמחנו שיש לנו הזדמנות נדירה כל כך לעצמנו.

אכלנו ארוחת ערב באותו לילה בפיצריה ומסעדת קוליבריס. מסעדה איטלקית זו נמצאת בבעלות אדם מקומי בשם ויקטור. הוא מארח ידידותי מאוד שרוצה להבטיח שכל הלקוחות אוהבים את האוכל שלהם ונהנים. הקבוצה שלנו הזמינה פיצה גדולה והיא הייתה ענקית. למרות תחושת הרעב לפני שהונחו על השולחן, יכולנו לאכול רק פחות ממחצית הפיצה. למסעדה מחירים ושירות מעולים, כמו גם קמע רועה גרמני מקסים בשם סכנה.

למחרת בבוקר, יצאנו בשעה 5:30 לפנות בוקר כדי לראות עוד קצאלים. הלכנו במעלה גבעה תלולה לרציף תצפית ליד עץ אבוקדו עצום. כשהגענו ישב על העץ קצאל זכר צעיר. בסך הכל ראינו שני זכרים צעירים ושתי נקבות בוגרות מהרציף. גולת הכותרת המדהימה הייתה התבוננות באחד הזכרים הצעירים שזרקו את הזרע לאחר אכילת אבוקדו.

סן ג'רארדו הוא אזור מדהים. יש הרבה יותר מה לעשות ממה שכתבתי כאן, אבל היה לנו רק זמן קצר לבקר. אני מאוד ממליץ על האזור לכל מי שאוהב ציפורים, מכיוון שהוא גן עדן בשבילי!

קרא עוד על אזור מפואר זה במאמר האולר בדרך לשמבאלה: פרובידנסיה וסן ג'רארדו דה דוטה