חולצות

אחד העקרונות של מרדף הליקוי הוא לתכנן תמיד טיול נפלא סביב הליקוי, כך שאם מזג האוויר לא משתף פעולה, עדיין תהיה לכם חופשה נהדרת. כרודפי ליקוי חמה מנוסים, התחלנו לתכנן, והזמנו הזמנות, לליקוי החמה הטבעתי של ה-14 באוקטובר בינואר, חודשים לפני שזה הפך לחדשות. בסקירת האתרים האפשריים, בחרתי בפונטה אובה ממש צפונית למנזנילו. זה היה אמור להיות אחד מזמני הצפייה הארוכים ביותר, אוקטובר הוא החודש היבש ביותר שם, וזה אחד מאזורי החוף היפים ביותר בחוף הקריבי. הכרתי את Cabinas Ogulitas Place ( https://olguitasplace.com/ ) מטיולי צפרות קודמים שם והזמינו את המקום כולו.

קבוצה של 11 חברים, כולם חברים במועדון הצפרות של קוסטה ריקה, יצאו לסוף שבוע ארוך שחקר הרבה מהדברים הנפלאים לעשות ולראות בדרום הקאריביים. בנוסף, הליקוי הגדול בקוסטה ריקה.

יצאנו מוקדם ביום חמישי, ולקחנו שעתיים נוספות לנסוע מסביב לוולקן ברווה מכיוון ש-Rt 2 היה סגור בגלל מפולות (הוא באמת לא יהיה פתוח הרבה במהלך 32 הימים הבאים והיינו צריכים גם לחזור בדרך הארוכה). התחנה הראשונה שלנו הייתה Centro Manu. (https://www.centromanu.com/ ).

מאנו הוא נווה מדבר קטן ויפהפה של יער באזור המכור בעיקר סביב גואפילס. זהו אזור לטיולים רגליים, פיקניקים וקבוצות ליהנות מהיערות, אך גם לאחת הציפורים הנדירות לראות בקוסטה ריקה: ציפור המטריה חשופת הצוואר. הם בני משפחת קוטינגה, ויש רק שלושה מינים, אחד באמזונס, אחד בקו המשווה ואחד בקוסטה ריקה ובפנמה. על שם המסרק המוזר שלהם על התסרוקת, הם מבלים את העונה היבשה במעלה ההרים, אך יורדים בעונה הגשומה אל השפלה. לא לקח הרבה זמן לזהות אחד והיה לנו מזל לראות 3 מהם ביחד, כולל זכר אחד עם גרון אדום.

השלמנו את הנסיעה ל-Cabinas Olgulita's Place בפונטה אובה, שיהווה את הבסיס שלנו לסוף השבוע ולליקוי החמה. התמקמנו בחום הלוהט ועשינו צפרות מוצלחות למדי סביב הבקתות בבוקר.

למחרת בבוקר, ביקרנו ב-The Kekoldi Hawkwatch ( https://kekoldi.org/ ). בסמוך לפארק הלאומי, זוהי אדמה ילידית המארחת את הארגון ללא מטרות רווח. הליכה חמימה במעלה כמעט 200 מטר הביאה אותנו למגדל שנמצא בעיצומו של שיקום, אבל עדיין טיפה רעוע לטיפוס.

שעון הוק מדהים. אזור זה מהווה נקודת חנק למאות אלפי דורסים נודדים, ומרכז אותם בעודם עפים בין האוקיינוס ​​והרי טאלמנקה הנכנסים לפנמה. אתה עומד שם ולא רואה כלום. ואז מופיע דורס אחד, אחר כך עוד עשרה, ואז עוד מאות ועוד אלפים כשהם יורדים מהעננים. צפינו במאות ומאות נצים רחבי כנף, עפיפוני מיסיסיפי, נשרי טורקיה והנץ השחור הגדול נודדים לידם. הילידים המקומיים באו ולימדו אותנו כמה מילים של בריברי, ופינקנו אותנו במשקאות שוקולד שגדלו במקום ובפלנטיין צלוי.

באותו לילה הצטרפנו לג'ייסון, המנהיג הנוכחי של המועדון, ולעוד 5 חברי מועדון שהתארחו איתו בטירה דה סונוס, (https://tierradesuenoslodge.com/ ) שהופעל על ידו ועל ידי אשתו קאלי, לארוחת ערב ודנו בציפורים ובהכנות לליקוי

שבת היה היום הגדול. הליקוי הגדול בקוסטה ריקה. זה היה גם למרבה הצער היום הגדול העולמי - היום האחד בשנה שכל הצפרים יוצאים לספור אילו ציפורים הם רואים. עשינו את חלקנו בבוקר ומצאנו כ-40 מינים מסביב לשטח כשהתחלנו להתקין, עדים להמראה הבוקר המוקדמת של ה-Great Green Macaws המאוים.

את השטח בין הבקתות היה לנו לעצמנו, וממש מעבר לכניסה, אלפים התחילו להתאסף בכל החופים מפוארטו וייחו ועד למנזנילו. עד 10 בבוקר לא יכולת לנהוג או לחנות בשום מקום.

בשעה 10:16 ראינו מגע ראשון, כשהירח נוגס ראשון בשמש. מצוידים במשקפי ריתוך, משקפיים מיוחדים ופילטרים למצלמות, טלסקופים ומשקפות, צפינו איך הירח מתקדם ומאפיל על השמש. כשצפינו בהתקדמות הליקוי, נהנינו עם צללים והקרנת צורת הסהר של השמש כשהיא נעשתה דקה יותר ויותר. כשהשמש נעלמה, היום החשיך והטמפרטורה החלה לרדת.

בשעה 12:04, כצפוי, ליקוי חמה אחרון השמש על ידי הירח, הנקרא מגע 2, מה שמאפשר לנו לראות את החרוזים של ביילי, סדרה של נקודות אור הנקראות גם מחרוזת הפנינים, הנגרמות על ידי ההרים והעמקים של הירח. אפשר היה לשמוע את התרועות ומחיאות הכפיים מהאלפים על החוף כשהשמש הגיעה לטבעות - טבעת האש. הליקוי נמשך קצת יותר מ-2 דקות והסתיים במגע 3, להט של חרוזים, ואפילו הכרומוספרה הסגולה של השמש, דבר נדיר של ליקויים טבעתיים. איזו הצלחה!

חגגנו עם טוסט השמפניה המסורתי וכל טוב, נרגענו בצל כשהצללים האחרונים של הסהר הוטלו בדרך למגע 4 כשהירח כבר לא מצל על השמש. לאחר מכן, הלכנו לארוחת ערב, רבים מאיתנו נטשו את המכוניות שלנו והלכנו למסעדה בגלל הקושי של אלפי מכוניות שעזבו הביתה.

ביום האחרון שלנו ביקרנו בפארק הלאומי Cachulta לשנורקלינג. שנורקלינג? קוסטה ריקה היא לא בליז או בונייר או משולש אלמוגים כשמדובר בשוניות אלמוגים, אבל יש כמה אזורים של שונית בפארקים ואפילו תוכנית להחדרה מחדש לאלמוגי סטאגהורן. חייבים לקחת סירה ומדריך לאזורי השונית שבאופן מפתיע לא רעים בכלל. אם באזור, הייתי ממליץ לצאת - מכלול הדגים נחמד והמים רגועים וחמים, בניגוד לאוקיאנוס השקט.

יצאנו מוקדם עקב סגירת Rt 32, פנינו הביתה. גם בלי הליקוי, החלק הדרומי הקריבי של קוסטה ריקה הוא מקום נפלא לבקר בו עם חיות בר, שנורקלינג, חופי חול לבן ויפים, ולינה ומסעדות לכל התקציבים והטעמים. אם לא טיילתם שם - כדאי לבקר.